Pražský okruh sever? Včera bylo pozdě

Příčina katastrofální dopravní situace (nejen) na severu Prahy je jediná – nedokončený Pražský okruh. Jeho dostavba by měla mít přednost před ostatními dopravními stavbami. Jeden z komentujících připomněl konkrétně severní úsek 519, který se nás přímo dotkne.

 Nechcete začít řešit důležitější věci, než že někdo říká Kulturnímu domu ve Veltěži “Domeček”? Co třeba Severní okruh kolem Prahy 519. Už jste si někdo prohlédl tu “krásu”, která nám povede hned za obcí? Nedávno ten záměr oznámili, tak co na něj říkáte?  

Má pravdu. Někdo se okruhu obává, ale většina se na něj těší. Je ostudné, že Praha jako evropské velkoměsto okruh nemá a že přípravy sahají až do třicátých let minulého století. U nás kolem Zdib, má vést okruh v místě tzv. větrolamu, za horizontem a je projektován v zářezu, který provoz odhluční. Okruh bude pozitivní nejen pro nás, kteří denně dojíždíme do Prahy a stojíme hodiny v kolonách. Kolony, které jsou pravidelně každé ráno od motorestu až do Prahy, zmizí a tím zmizí i znečištěné ovzduší. Ať se nám to líbí nebo ne, jsme v mnoha ohledech, ale zejména dopravně součástí Prahy a pro Prahu, pražany, pro nás, co v blízkosti Prahy žijeme, nic důležitějšího, než dokončení okruhu, není. Samozřejmě, se okruh někoho dotkne negativně, části Chaber a nebo majitelů pozemků v těsné blízkosti okruhu, kteří budou proti, ale uvažovaný okruh dál na sever, by byl okruh Středočeský, opět by někomu vadil a postrádal by smysl, kdy většina vozidel by jela nejkratší cestou, přes Zdiby. Případné protesty aktivistů proti výstavbě okruhu budou mít stejný účinek, jako změnit koridor letadel, tedy žádný a výstavbu pouze oddálí, ale počítejme, že to někdo opět zneužije. Okruh je plánován ve větší vzdálenosti od Zdib, než je dálnice D8, takže protesty o ničem. Už žádné alternativy, včera bylo pozdě. ZZ

 

Fakta z ŘSD ČR a PUDIS a.s.

  • Ředitelství silnic a dálnic zažádalo o zhodnocení vlivu na životní prostředí (EIA) pro stavbu úseku Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí. Vyplývá to z databáze EIA. Tzv. úsek 519 je jednou ze čtyř částí pražského vnějšího okruhu, které zbývá dostavět. Předpokládaný termín zahájení stavby je rok 2024 a dokončení 2028.
  • Více než osmikilometrový úsek 519 má mít šest pruhů, tři mimoúrovňové křižovatky a 18 mostních staveb včetně mostu přes Vltavu. Kromě Suchdola a Březiněvsi stavba zasáhne do městských částí Praha 8, Dolní Chabry, Ďáblice a do středočeské obce Zdiby. Proces EIA umožňuje předložit k posouzení více variant, čehož však ŘSD nevyužilo.
  • Z východu bude na úsek navazovat část okruhu mezi Ruzyní a Suchdolem, ke které ŘSD připravuje oznámení pro EIA a předpokládaný termín stavby je 2024/2025 až 2028/2029. Jako poslední by se měla začít stavět část z Březiněvsi na západ do Satalic, a to v roce 2025 nebo 2026.
  • Starostové malých městských částí na severu města dlouhodobě požadují posunutí trasy okruhu mimo území metropole. Proti plánovanému trasování padlo i několik žalob. Magistrát před časem nechal možnost posunutí trasy více na sever prověřit. Analýza Institutu plánování a rozvoje (IPR) ukázala, že nová varianta by zabrala dvakrát více cenné půdy a zároveň by vyžadovala změnu územních plánů několika obcí. Vedení města na základě toho změnu trasy označilo za nereálnou a odmítlo ji.

Stav příprav

  • Historie umístění silničního okruhu sahá až do meziválečného období minulého století a vyvíjela se s upřesňováním v příslušných územních plánech. Příprava podle aktuálně platného ÚPn Prahy zahájila zpracováním DÚR v roce 1998, vydáním územního rozhodnutí v roce 2008 a byla v linii přípravné dokumentace přerušena zastavením územního řízení v roce 2015.
  • Obnovení přípravy je podmíněno návrhem technického řešení, jako podkladu pro nový proces EIA, který bude v souladu se Zásadami územního rozvoje a Územním plánem hl. m. Prahy.

Základní údaje stavby v posledním řešení

  • Novostavba pozemní komunikace, celková délka trasy 6,68 km, šestipruhová kategorie R34/100, v části modifikovaná s rezervou ve středu vozovky, úprava Prosecké radiály (D8) v délce 1,8 km, úprava sil. II/608 (ul. Ústecká) v délce 0,9 km, 3 mimoúrovňové křižovatky, 3 velké mosty na hlavní trase, 1 tunel a galerie, 3 ekodukty, 7 dalších mostů (tři v trase Prosecké radiály), rozsáhlé přeložky stávajících inženýrských sítí (elektrické vedení VVN 110kV, sdělovací kabely, VTL plynovody, vodovody), technologické vybavení tunelů, ekoduktů a SOKP

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina.

 

 

 

 

 

Děkujeme za přečtení článku, budeme rádi za Váš názor a komentář. Mějte se dobře... zdravezdiby.cz

Názory a obsah článků nevyjadřují stanoviska a názory provozovatele ani redakce portálu zdravezdiby.cz a za jejich obsah nenese žádnou odpovědnost

 

Ohodnoťte příspěvek


'Pražský okruh sever? Včera bylo pozdě' 15 komentářů

  1. 21.10.2019 @ 9:58 Wilda z Veltěže

    Naprosty souhlas. Kdyz jsem videl, co Zdiblik napsal, pripomnelo mi to aktivismus Slavikove a te jeji grupy pred volbama. Hlavne hejtovat, plasit lidi, vsude malovat certy na zed, ale reseni? Neee… to zadne neukazat.
    Okruh, ani dalnici nikdo blizko sveho bydliste nechce. Jenze pokud mame cestovat trochu dustojne a zaroven bydlime na periferii Prahy, neda se nic delat a stavby takto vyznamneho charakteru musime akceptovat, jinak opravdu reseni dopravni hruzy v ranni spicce neexistuje. Ale to si Zdiblik a jemu blizci jako Slavikova bohuzel neuvedomuji. Proto by tito lide, co jen bori, ale neprichazi s resenim, nemeli zastavat vedouci mista na urade.
    A mimochodem informace o porovnani vzdalenosti okruhu a D8 je velmi zajimava. Pritom D8 dnes povazujeme za zcela prirozenou soucast okoli Zdib – pro nekoho mozna i velmi sympatickou, nebot diky ni ma rychly pristup do Letnan a dal do Prahy, pripadne Mlade Boleslavi atd.

    25
    2

    Odpovědět

    • 21.10.2019 @ 16:06 Zdiblík

      Wildo, nevzpomínám si, že bych vyzýval k bojkotu okruhu. Vyzýval jsem hlavně tebe a některé jiné mudrlanty, ať začnete řešit reálné problémy naší obce. Nevím, jak ty, ale do té dokumentace už jsem nahlédl. S tím zářezem to zatím není tak žhavé, jak se zde píše. Zas tak hluboký rozhodně není. Proto doufám, že se obec k tomuto vyjádří, jako to za poslední rok udělala u všech ostatních záměrů, a bude požadovat kompenzační opatření a řešení pro lidi snesitelné, protože jinak ŘSD samo od sebe nedá nic navíc. A třeba se tím docílí toho, že ten zářez bude o pár metrů hlubší a bude tam v okolí sem tam nějaký ten strom. A třeba se podaří kompenzovat nárůst dopravy na Průběžné, který v důsledku okruhu vzroste o 1tis. aut denně. Z tvého příspěvku usuzuji, že bychom měli nečinně sedět a čekat, co nám ŘSD dá. To za příliš konstruktivní přístup nepovažuji.

      19
      4

      Odpovědět

      • 21.10.2019 @ 16:33 Blábol

        Dobrý den Zdiblíku a všichni, vaše komentáře považuji za ty rozumné, ale kde, proboha, jste vzal těch 1000 aut denně??? Myslíte opravdu naší Průběžnou??? Nezlobte se ale zase strašíte, strašilo se halami že tu bude jezdit 5000 aut denně, strašilo se celním skladem že tu bude parkoviště a řidiči nám budou znásilňovat naše děti (ano to se opravdu říkalo) ale nic není pravda. Asi mi napíšete nějaký argument že to někdo spočítal, ale proč by nejezdili jako dnes po Ústecké, co se změní??? Je to blábol a všechny tyto nesmysli pocházejí z jedné skupiny. Děkuji Zdeněk

        20
        1

      • 21.10.2019 @ 16:56 Chupacabra

        Stranou ponechejme fakt Zdiblíku, že reálné problémy generuje především první místostarostka a tichošlápek z řady členů zdibské rady (ovládán seniorem, mrk mrk). Reálným problémem je především luxování zdibských kapes našich občanů. Už ta žumpa prosakuje i na jinak vedením podporovaném fóru, kde nikdo z Vás nemá ty koule na to ani odepsat. Ale jinak tu pište o reálných problémech dál… A nezapomeňte si přitom založit další nepotřebné komise pro ty z vašich fanoušku, na který nezbylo místo v zastupitelstvu, pak si poplácejte po rameni, že ste tady ty online nemístné poznámky o zastupitelích zametl a zakončete větou vše větou ,,Občané nejsou hloupí, mají rádi paní starostku’’. Hezký večer!

        23
        1

      • 21.10.2019 @ 22:03 Zdiblík

        To Blábol: Nemám potřebu si něco vymýšlet nebo někoho něčím strašit, to opravdu ne. Nárůst dopravy na Průběžné o 1100 aut denně po zprovoznění okruhu (stav k roku 2030) najdete v dokumentaci SOKP. To číslo pochází přímo od ŘSD (nebo TSK Praha), můžete si to stáhnout zde:

        https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP488

        Samozřejmě je to výpočet, tedy předpověď, ale nějakou výpovědní hodnotu to má. Chápu to tak, že lidi z Řeže, Větrušic a Klecan si budou cestu na okruh zkracovat přes Zdiby. A proto je důležité s ŘSD vyjednávat od samého začátku, což obec dělá. Rozhodně to není maření toho projektu, jak si myslí Wilda. Okruh každý vnímá spíše jako potřebný, ale je třeba navrhnout přijatelná řešení, která zmírní negativní dopady.

        15
        2

      • 21.10.2019 @ 23:38 Wilda z Veltěže

        Zdibliku myslis si, ze lide z Řeže, Větrušic a Klecan si nyni cesu pres Zdiby nezkracuji? Opravdu veris tomu, ze clovek z Klecan pojede rano na 608, cimz si cestu prodlouzi a jeste se zasekne v kolone, ktera saha pomalu az do Klíčan? stejne tak lide z dalsich dvou jmenovanych obci?
        Pises: “třeba se tím docílí toho, že ten zářez bude o pár metrů hlubší” … no ono okruh je dalnice, dnes znacena jako D0. Podminky, ktere komunikace musi splnit, aby ji bylo mozne oznacit za dalnici, jsou hodne prisne. Mimo jine se jedna i o uhly stoupani a klesani. Vzhledem k tomu, jak je relief slozity v oblasti mezi Zdiby a Roztoky a vzhledem k tomu, ze dalnice musi prekonat kanon Vltavy, se “par metru” snadno napise, ale ve skutecnosti se jedna o sakra slozitou zalezitost, kde kazdych par desitek centimetru nahoru ci dolu muze znamenat x desitek ci stovek milionu korun a taky neprekonatelnou komplikaci v jine casti stavby – treba v premosteni Vltavy. Natoz “par metru”. Bylo by fajn divat se na veci realisticteji. Mimochodem D8 neni zahloubena vubec, je bliz obci a je vys nad obci. Tak nedelejme z okruhu takoveho strasaka.

        16

      • 22.10.2019 @ 8:51 Zdiblík

        Wildo, konečně smysluplná diskuze. Souhlasím, že okruh musí splňovat technické parametry dálnice, ale nesouhlasím s tím, že ten projekt nejde upravit tak, aby byl pro lidi snesitelný. Vzdáváš to moc brzo 🙂 ŘSD má jistě rezervu a v šuplíku rozhodně nemá pouze jedno technické řešení. To, co navrhli, bude celkem jistě ta levnější varianta, která na lidi v okolí moc ohledy nebere. Na lidi se začne brát ohled, až když si začnou stěžovat. Pokud nepůjde okruh více zahloubit, tak určitě půjde udělat násyp. Dopravu přes Zdiby lze zmírnit zatraktivněním trasy přes Zdibsko třeba úpravou kruhových objezdů, které to tam brzdí, nebo zlepšením nájezdů na D8. Řešení určitě existují. Určitě budou něco stát, ale taky je to strategická dopravní stavba, kterou tady budou muset lidi strpět. Takže stát by jim měl vyjít vstříc.

        19

  2. 22.10.2019 @ 9:44 Redakce ZZ

    Dobrý den, kruhový objezd u motorestu má být nově zkapacitněn (bude mít 2 jízdní pásy). Tím bude nájezd na D8 plynulý a auta která využívají silnici 608 Ke Zdibsku, tak nebudou stát v kolonách. Auta z okolních obcí jezdí přes Průběžnou již dnes. Přirozeným vývojem a novou výstavbou, se průjezd zvýší, ale ne jednoznačně vzhledem k okruhu. Pro tyto auta bude do budoucna jednodušší zvolit cestu Ke Zdibsku z důvodu rychlosti. Silnice 608 Ústecká bude mít nově pouze 2 jízdní pásy, bude tedy omezená, i z důvodu plánované tramvajové tratě.
    Nejdelším mostem stavby okruh překoná horní část Drahanského údolí. Most bude dlouhý 696 m a bude na něm umístěna oboustranně protihluková stěna. Mezi Dolními Chabry a Zdiby je se silnicí 608 Ústecká v km 43,1 navržena mimoúrovňová křižovatka, okruh bude pod Ústeckou. Po severní straně je navržen protihlukový val výšky 7 m. Silnice II/608 bude přeložena v délce 917 m. Přeložka umožňuje umístění výhledové tramvajové trati mezi jízdní pásy na ulici Ústecká. Hezký den, ZZ.

    16
    1

    Odpovědět

  3. 22.10.2019 @ 16:17 Klárka

    Jestli chci mít klid, ticho, čístý vzduch i přírodu, musím na Šumavu. Tady chci práci, bydlení a netrávit 3 hodiny denně v autě při cestě do práce a domů. 3 hodiny, závratných 32 dnů ročně mého života v autě. Ano včera bylo pozdě, chci okruh a nejlépe hned. Aáách Borová Lada, balzám na duši. Ahoj jste fajn Klára

    18
    1

    Odpovědět

    • 23.10.2019 @ 8:15 Standa

      Zdravím Kláro, od roku 1961 žiji ve Veltěži, a představte si to, že tu byl čistý vzduch i příroda, klid a ticho, které rušil tak akorát pan Kůrka, když jel se svým žebřiňákem taženým koňmi. Tak že to co tu máme dnes, to s tou přírodou udělali lidé. Ti povolili stavby na úkor kvalitní zemědělské půdy, Ti zajistili čistý vzduch z výfuků aut projíždějících přes obec, ti umožnili bydlení v satelitech, sklady, průmyslové haly, které s sebou nesou ruch, hluk, špinavý vzduch, zničenou přírodu. A nyní proti tomu bojují a chtějí balzám na duši.
      Jděte se podívat k tůním jak to tam vypadá a potom se běžte podívat jak to bude vypadat, až tam bude Márína Zdiby. Na ty krásné parkující lodě s vysokoobrátkovými motory, které vytvoří skutečné ticho a pohodu. Nelze též opomenout jezdce na skútrech, kteří pohodě též napomohou. Kdo to vlastně potřebuje?

      6
      7

      Odpovědět

      • 23.10.2019 @ 17:16 Ivan

        Staniku tak to musite ne na Sumavu ale na Sibir 😀 stastnou cestu

        10
        1

      • 24.10.2019 @ 6:54 Standa

        Ivane, chtěl jsem jen napsat, že mnozí lidé žijí spotřební způsob života, a na jejich spotřební způsob života doplácí následující generace. Tam kde je pěkná tůň, bude parkoviště lodí, protože si to někteří masňáci přejí. Kde je louka, bude stát výrobní hala, protože si to podnikatelé přejí, kde je pole, bude stát satelit, protože si to restituenti přejí. Kdo má toto regulovat? Obce?
        Nikoho nezajímá, co do budoucna. Každý se snaží vymlátit z přírody se dá, jen aby měl zisk. A nyní sklízíme následky v podobě přemíry dopravy a zkaženého životního prostředí. Nic méně, doporučuji některé krásy přírody zadokumentovat, aby měly další generace informace, v jakém prostředí žili předcházející generace a jak jim předaly zdevastovanou přírodu. Co mají na Sibiři mě tak dalece nezajímá, jen mě zajímá, v čem budou žít moji vnuci a další generace. Již nyní si Klárka stěžuje, že stráví nevratných 32 dnů života ročně v autě, díky dopravě. Skutečně tento následek odstraní obchvat? Kde se to naštosuje dál? Máme tunely a před vjezdem do tunelu frontu až na Prosek. Když se vysype kamión na obchvatu , jsme tam, kde jsme byli.

        15
        1

  4. 23.10.2019 @ 10:50 Joo

    Souhlasim uz me nebavi jezdit pres Prahu 2 hodiny. Urcite se zase najde kus, ktery bude stavbu zdrzovat aby z toho neco mel. Treba slezak zalozi spolek stopokruhu a kdyz jeho madam sedi na urade muzou na svoji „cinnost“ dostat prispevek

    15
    2

    Odpovědět

    • 24.10.2019 @ 22:22 Venca

      Kam cert nemuze nasadi Krejcara Slezaka a Kubickovou 😀😀😀

      15
      1

      Odpovědět

  5. 26.10.2019 @ 8:00 Ivča

    Nejhorší je když nemáte alternativu, jedete po Ústecké, kolona, vjedete na dálnici, stojí, když jste zoufalý a jedete přes Kralupy, dostanete se zase do stojících kolon v Dejvicích nebo na Kladenské. Ano okruh je jediné řešení a žádám naše známé aktivisty aby šli dělat zlo a seberealizaci někam jinam. PS bydlím na Zlatém Kopci a jsem si vědoma možného nárustu hluku ale jak někdo píše, D8 je blíž a nevadi. Iva

    12
    1

    Odpovědět


Vaše komentáře

Váš email nebude zveřejněn.

Copyright by zdravezdiby.cz 2018-2019  Podmínky - Pravidla